Příprava oltáře
Oltář je skutečným středem mše svaté. Po přímluvách, kterými končí bohoslužba slova, se na oltář přinese korporál, purifikatorium, kalich, pala a misál. Tyto věci by měli být až dosud na abaku (stolku), nikoli na oltáři. Na oltář se přinesou až v tuto chvíli (pouze pokud slouží kněz pouze s jedním ministrantem bez přítomnosti lidu, je dovoleno, aby byly tyto věci předem připraveny po straně oltáře). Oltář připravuje jáhen za pomoci ministranta, nikdy ne kněz a to ani jeden z koncelebrantů; kněží jsou na svých místech a s ostatními zpívají zpěv k přípravě darů.
Co říká církev ve svých dokumentech
Především se připraví oltář neboli stůl Páně, který je středem celého slavení eucharistie. Umístí se na něm korporál, purifikatorium, misál a kalich. |
Imprimis altare, seu mensa dominica, quæ centrum est totius liturgiæ eucharisticæ, præparatur, cum corporale, purificatorium, missale et calix, nisi ad abacum paratur, in eo collocantur. |
Po skončení přímluv, zatímco kněz zůstává u sedadla, jáhen připravuje oltář za pomoci akolyty; péče o posvátné nádoby je však vyhrazena jemu. |
Oratione universali absoluta, sacerdote ad sedem remanente, diaconus altare præparat, acolytho adiuvante; ipsius tamen est sacrorum vasorum curam gerere. |
Není-li přítomen jáhen, po přímluvách, zatímco kněz zůstává u sedadla, připraví akolyta na oltáři korporál, purifikatorium, kalich, palu a misál. |
Absente diacono, expleta oratione universali, dum sacerdos ad sedem manet, acolythus super altare ponit corporale, purificatorium, calicem, pallam et missale. |
(IGMR 73, 139, 178, 190) |
|