Vstupní modlitba
Vstupní modlitba se také nazývá kolekta, což pochází od latinského colligere – sbírat. Ten, kdo bohoslužbě předsedá, jí totiž jakoby "posbírá" a do jedné vstupní modlitby shrne úmysly a modlitby, s nimiž ke mši přicházejí jednotliví věřící.
Tento starý charakter vstupní modlitby je dodnes zachován: kněz nejprve všechny vyzve k modlitbě slovy "modleme se". Pak následuje chvíle ticha, v níž je prostor, aby každý v duchu vyjádřil to, s čím na bohoslužbu přichází. Až po chvíli tiché modlitby se kněz nahlas modlí vstupní modlitbu z misálu. Touto modlitbou jakoby shrnuje všechny úmysly, pronesené ve chvíli ticha; a protože se modlí nahlas, modlí se k Bohu nejen jménem svým, ale jménem všech přítomných. A ti se k jeho slovům přidávají odpovědí amen, která znamená potvrzení a souhlas s tím, co bylo řečeno. Kněz má při vstupní modlitbě rozpjaté ruce, což je starověké modlitební gesto člověka, který se vztahuje k Bohu, všechno od Boha očekává a všechno dává. Také stání všech přítomných je modlitební gesto, kterým se připojují k modlitbě, kterou jejich jménem pronáší ten, kdo bohoslužbě předsedá.
Současné vydání misálu církev na rozdíl od verze před Druhým vatikánským koncilem obohatila o poklady starých římských modliteb, jejichž autory jsou papežové Lev Veliký, Gelasius, Vigilius, nebo také sv. Augustin.
Co říká církev ve svých dokumentech:
Potom kněz vybídne lid k modlitbě. Všichni spolu s knězem chvíli mlčí, aby si uvědomili, že stojí před tváří Boží, a v duchu si připravili své prosby. Tehdy kněz pronáší modlitbu, která se nazývá vstupní. V ní je vyjádřena povaha právě slavené bohoslužby. Podle starobylé tradice církve se vstupní modlitba obvykle obrací k Bohu Otci skrze Krista v Duchu Svatém a uzavírá se trinitárním, tj. delším zakončením. [...] Lid se k prosbě připojuje a aklamací Amen přijímá modlitbu za svou. Ve mši se říká vždy jen jedna vstupní modlitba. |
Deinde sacerdos populum ad orandum invitat; et omnes una cum sacerdote parumper silent, ut conscii fiant se in conspectu Dei stare, et vota sua in animo possint nuncupare. Tunc sacerdos profert orationem, quæ solet « collecta » nominari, et per quam indoles celebrationis exprimitur. Ex antiqua traditione Ecclesiæ, oratio collecta de more ad Deum Patrem, per Christum in Spiritu Sancto, dirigitur et conclusione trinitaria, idest longiore, concluditur. [...] Populus, precationi se coniungens, acclamatione Amen orationem facit suam. In Missa semper unica dicitur collecta. |
(IGMR, 54) |
|
V církvi je zvykem, že biskup nebo kněz vysílá k Bohu modlitby vestoje a ruce přitom drží poněkud pozvednuté a rozepjaté. Tento způsob modlitby nalézáme už ve starozákonní tradici a křesťané jej přijali na památku umučení Páně. "My však nejen pozvedáme ruce, ale také je rozpínáme a tím, že napodobujeme umučení Páně a zároveň se modlíme, dobrořečíme Kristu" (Tertulián: De oratione 14). |
Consuetudo est in Ecclesia episcopum aut presbyterum orationes ad Deum dirigere stantem, et manus aliquantulum elevatas et extensas tenentem. Qui mos orandi iam invenitur in traditione Veteris Testamenti et a christianis acceptus est in memoriam dominicae passionis. "Nos vero (manus) non attolimus, sed etiam expandimus, et dominica passione <modulata>, tum et orantes confitemur Christo" (Tertulianus). |
(CE, 104) |
Struktura vstupní modlitby
Vstupní modlitba se zvláště v neděli (ale také v "silných" liturgických dobách) v liturgii objevuje několikrát denně - také v liturgii hodin, a celým dnem nás jakoby provází. Protože je liturgie velkou učitelkou a vzorem osobní modlitby, je velmi užitečné uvědomit si, jakou mají orace strukturu:
Po výzvě "modleme se" a chvíli ticha se kněz ve jménu celého Božího lidu modlí text z misálu. Římské orace mají nejčastěji tuto ustálenou strukturu:
1. Anakleze
Jedná se o oslovení Boha, rozvinuté některými přívlastky (všemohoucí, věčný, milosrdný, apod.)
Např.: Všemohoucí Bože,...
2. Anamneze
Anamneze představuje rozpomenutí se na skutečnosti spásy, které Bůh pro svůj lid vykonal, nebo vyznání toho, jak je Bůh k lidem dobrý. Text anamneze obsahově odpovídá následující prosbě a připravuje tak pro ni půdu.
Např: ...od tebe máme všechno dobré a v tvých rukou je celý náš život...
3. Epikleze
Epikleze znamená "svolávání shůry" a v užším významu se tento pojem používá pro část eucharistické modlitby, kdy kněz prosí, aby Bůh seslal na dary chleba a vína moc svého Ducha. V oracích se jedná o konkrétní prosbu, vlastně cíl modlitby. Někdy je tato část rozvinuta charakteristikou těch, kdo prosí nebo o uvedení nějaké konkrétní situace.
Např: ... dej, ať chceme vždycky to, co chceš ty, a ať ti sloužíme s upřímným srdcem.
4. Konkluze (doxologie)
Vstupní modlitba se vždy uzavírá delším způsobem, v němž se připomínají všechny tři Božské osoby (na rozdíl od modliteb nad dary a po přijímání, kde se zmiňuje pouze Kristus). Tyto konkluze vždy vyjadřují logiku naší modlitby - prosíme Otce skrze Krista v Duchu svatém. Protože je konkluze zároveň vyznáním o tajemném Božím životě ("žije a kraluje po všechny věky věků") jedná se vlastně o doxologii, o vyznání Boží slávy.
Např.: Prosíme o to skrze tvého Syna, našeho Pána, Ježíše Krista, který s tebou v jednotě Ducha svatého žije a kraluje na věky věků.
Z toho, jak jsou liturgické modlitby vystavěny, je možné poučit se také pro život OSOBNÍ MODLITBY.
a) Obracíme se k Bohu skrze Ježíše, jeho Syna, v Duchu svatém, neboť je to Ježíš, kdo nám ukázal Otce, kdo nám u Otce připravuje příbytky, kdo se za nás u Otce přimlouvá. A je to Duch svatý, kdo se v nás modlí nevyjádřitelnými vzdechy.
b) Jsme zváni, abychom se nebáli prosit o konkrétní věci, abychom předkládali Bohu zcela osobní potřeby a záležitosti.
c) Kdykoli se modlíme, je důležité rozpomenout se na naši zkušenost, kterou jsme s Bohem učinili, na modlitby, které již vyslyšel, na to dobré, co jsme od Něj dostali. Tato anamnéza posílí naši víru a dá naší prosbě novou sílu.
d) Římské modlitby jsou velmi stručné. Ani naše modlitba nemusí být upovídaná, protože nebudeme vyslyšeni pro množství slov, ale právě pro víru, s níž svou modlitbu vyslovujeme.