Úkon kajícnosti
Po vstupním pozdravu může kněz nebo komentátor velmi krátce (v latinském textu stojí: "brevissimis verbis") uvést do bohoslužby. Na toto uvedení organicky navazuje výzva k úkonu kajícnosti.
Křesťané velmi brzy začali na úvod svých liturgických modliteb zařazovat prvek, který je upamatovával na skutečnost, že Bůh je miluje a oni potřebují jeho lásku a milosrdenství, protože se ve své slabosti lehčím či vážnějším způsobem proti lásce k Bohu či druhým lidem proviňují. (Například do ranních chval býval zařazován kající žalm 51, do večerních chval žalm 141).
Současný úkon kajícnosti má podobný cíl: tím, že si připomeneme, že potřebujeme Boží milosrdenství a prosíme o ně, se připravujeme na slyšení Božího slova, na slavení eucharistie a na svaté přijímání. Zároveň v úkonu kajícnosti předjímáme to, co se děje ve všech částech mše svaté: je to Boží slovo a eucharistie, v nichž se nejintenzivnějším způsobem setkáváme s milujícím a odpouštějícím Bohem (přesto, že samozřejmě platí, že úkon kajícnosti nelze zaměnit za svátost smíření).
Po výzvě kněze by měla následovat chvíle ticha, v níž každý sám stojí před dobrým Bohem, takový, jaký je, se svými slabostmi a nedokonalostmi, a s důvěrou očekává Boží pomoc. Vyznání hříchů je pak skutečným vyznáním toho, v čem jsme selhali (i když to neříkáme konkrétně) a závěrečná modlitba kněze je pak skutečnou prosbou o odpuštění hříchů.
Úkon kajícnosti (příp. včetně Kyrie) se vynechává, pokud předcházejí zvláštní rity (žehnaní velikonoční svíce, procesí s palmovými ratolestmi, modlitba žalmů z liturgie hodin, aj.), pokud se nahrazuje připomínkou křtu pomocí kropení svěcenou vodou, nebo pokud se nahrazuje označením věřících popelem na popeleční středu.
Úkon kajícnosti pro dobu adventní
Úkon kajícnosti pro dobu postní
Úkon kajícnosti pro dobu velikonoční
Úkon kajícnosti pro liturgické mezidobí
Uspořádání podle Římského misálu
Úkon kajícnosti začíná výzvou kněze. |
Deinde sequitur actus panitentialis ad quem sacerdos fideles invitat. Fit brevis pausa silentii. |
1. Po chvíli ticha všichni společně říkají: |
Postea omnes simul formulam confessionis generalis perficiunt: |
2. Po chvíli ticha kněz říká: |
Postea sacerdos dicit: |
3. Po chvíli ticha kněz nebo někdo z přisluhujících |
Postea sacerdos, vel diaconus, vel alius minister, |
Kněz úkon kajícnosti zakončí: |
Sequitur absolutio sacerdotis: |