Znamení kříže a pozdrav lidu - střípky historických z pramenů
Úvodní znamení kříže se do mše svaté dostalo jako soukromé gesto přípravy celebranta a pochází pravděpodobně ze zvyku křesťanů začínat veškerou činnost znamením kříže, jak o tom svědčí církevní Otcové. Jak je vidět v dokumentech z prvního tisíciletí (viz Ordo romanus I), kříž se neprve dělal pouze na čelo. Když byla po Druhém vatikánském koncilu římská liturgie obnována, chvíli Otcové uvažovali o tom, že by se úvodní znamení kříže dělalo v tichu, aby více vyniklo, že znamení kříže netvoří začátek bohoslužby, neboť ta již začala shromážděním křesťanů a vstupním průvodem.
Není úplně jasné, zda v nejstarších dobách bohoslužba začínala pozdravem a modlitbou, nebo rovnou čteními. Podle svědectví Viléma Duranda se zdá, že spíš rovnou čteními, jak nám to zakonzervovaly Velkopáteční obřady až do Misálu Pia V. Ale modlitba spolu s pozdravem jsou také velmi starým prvkem, pozdrav je navíc přirozený začátek shromáždění. Vstupní pozdrav v Římské mši je ovšem víc, než jen obyčejným úvodním pozdravem. Patřil totiž původně ke vstupní modlitbě. Podobně jako eucharistická modlitba začíná dialogem "Pán s vámi - I s tebou - Vzdávejme díky Bohu", tak také tři velké orace ve mši předcházel podobný dialog: "Pán s vámi - I s tebou - Modleme se". Pozdrav byl tedy pozváním k modlitbě, výzvou k pozornosti, která vyžaduje odpověď a - podle chápání středověkých liturgistů - vzájemným požehnáním celebranta a lidu.
Na sledu vstupních obřadů z misálu vydaném po Tridentském koncilu je zřejmé, jak jednotlivé prvky ve vstupních obřadech postupně sedimentovaly, nejtarší se nacházely na konci rituální sekvence:
- Pozdrav a vstupní modlitba (nejstarší).
- Příchod biskupa, zastupujícího Krista, začal být doprovázen zvoláním Kyrie eleison.
- Před něj se záhy přiřadila vstupní antifona a vstupní žalm doprovázející vstupní průvod.
- Modlitby Aufer a nobis a Oramus te, se začaly používat v souvislosti se středověkou zaalpskou potřebou doprovodit každý úkon kněze tichou kající modlitbou.
- Antifona Introibo ad altare Dei se žalmem a vyznání Confiteor s absolucí byly původně součástí soukromé přípravy kněze v sakristii a jsou také pozdně středověkého původu.
Uspořádání vstupních obřadů, které církev po Druhém vatikánském koncilu zvolila, lépe odpovídá logice jednotlivých prvků: začíná se znamením kříže a pozdravem.
2. stol. - Tertulián (De corona) |
|
Na cestách, při každému vcházení i vycházení, při oblékání i obouvání, při umývání i rozsvěcení světla, u stolu, když uléháme i když sedíme, zkrátka při jakékoli činnosti vyznačujeme na čele znamení kříže. |
Ad omnem progressum atque promotum, ad omnem aditum et exitum, ad uestitum, ad calciatum, ad lauacra, ad mensas, ad lumina, ad cubilia, ad sedilia, quacumque nos conversatio exercet, frontem signaculo terimus. |
4. stol. - sv. Augustin (De civitate Dei) |
|
Přišli jsme k lidu (...) Pozdravil jsem lid (...) Četla se svatá Písma. |
Procedimus ad populum (...) Salutavi populum (...) Scripturarum divinarum sunt lecta sollemnia. |
7. stol. - Ordo Romanus I., 49 |
|
Papež přejde do čela scholy, pozdraví oltář úklonou hlavy, povstane, označí se na čele znamením kříže a pozdraví pozdravením pokoje s jednoho z biskupů hebdomadářů, arcikněze a všechny jáhny. (...) Po [zpěvu Gloria in excelsis] se znovu obrátí k lidu a říká: Pokoj vám. Otočí se zpět k východu a říká: Modleme se. A následuje orace. |
Perstransit pontifex ad caput scholae, et inclinat caput ad altare surgens et faciens crucem in fronte sua et dat pacem uni episcopo de ebdomadariis et archipresbitero et diaconis omnibus. (...) Post hoc dirigens se iterum ad populum dicens: Pax vobis et regerans se ad orientem dicit: Oremus et sequitur oratio. |
13. stol. - Vilém Durand (Rationale divinorum officiorum) |
|
Obřady [Velkého pátku] začínají čteními, neboť v prvotní církvi každá mše začínala čteními. |
Incipit hoc officium a lectionibus quia in primitiva Ecclesia omnis missa a lectionibus inchoabatur (Rationale - o velkém pátku) |
Sled vstupních obřadů v misálu Pia V. z r. 1570 |
|
Příchod k oltáři, příprava kalicha a misálu |
|